
Gemeenten onderzoeken of ze het goed doen
Hoe snel krijg je een medewerker aan de lijn? Wordt je kliko op tijd geleegd? Krijg je antwoord op je mail en als je dat krijgt, begrijp je de tekst dan goed? Hoewel nog altijd niet duidelijk is of Oudewater en Woerden met elkaar doorwillen, kijken beide gemeenten intussen kritisch naar hun dienstverlening. Inwoners mogen meepraten.
Woerden en Oudewater doen samen met hun ambtenaren. Beide gemeenten hebben een eigen burgemeester, wethouders en raadsleden maar de ambtenaren zitten allemaal in Woerden. Dat is zo sinds 2015.
Die samenwerking staat inmiddels onder druk. Uit een rapport van juni vorig jaar bleek dat gestelde doelen nog altijd niet gehaald worden. Ook klaagden bewoners dat bijvoorbeeld het bestellen van een kliko ineens lastiger was.
Tevredenheidsonderzoek
De beide gemeenten gaan nog onderzoeken hoe hun samenwerking er in de toekomst uit moet zien. In het uiterste geval scheiden hun wegen óf gaan ze juist fuseren. Verschillende opties worden nog onderzocht. In de tussentijd willen de gemeenten kritisch kijken naar hoe de organisatie functioneert.
Uit verkennende gesprekken met medewerkers maar ook met externen, zoals ondernemingsverenigingen, is al wat informatie opgehaald. Het blijkt dat iedereen nagenoeg hetzelfde verwacht van de gemeenten; er moet meer aandacht komen voor de manier waarop er met mensen om wordt gegaan.
Er wordt al wat voorgesorteerd op punten waar aan gewerkt kan worden. Zijn de ambtenaren bijvoorbeeld in staat om empathisch te denken en handelen, vragen de gemeenten zich af? ‘Hierbij mag de gemeente meer open zijn, meer betrouwbaar en toegankelijk voor iedereen’, is te lezen in een raadsinformatiebrief. Bovendien mogen ambtenaren duidelijker zijn in hun antwoord, bijvoorbeeld waarom iets wel of niet kan. ‘Nee’ zeggen is ook een optie, maar vertel dan waarom er ‘nee’ is gezegd.
© Foto RTV Utrecht
Bron: RTV Utrecht