Verschillende oplichters actief in de Krimpenerwaard
KRIMPENERWAARD – Op dinsdagochtend is het eigenlijk vaste prik, wijkagent van Bergambacht komt naar de studio van RTV Krimpenerwaard en neemt vaak ook een collega mee. Dinsdag 26 november was dat wijkagent Jan-Cees van Schoonhoven. Jan-Cees vertelde in de uitzending dat er de laatste tijd opnieuw ouderen zijn opgelicht, dit maal door malafide klusjesmensen.
Zo was er een inwoner van Schoonhoven die een storing had in de stroomvoorziening, via internet werd er een elektricien gevonden die al snel kon komen en de storing kon verhelpen. De monteur is ongeveer een kwartier bezig geweest in de meterkast en presenteerde vervolgens een flinke rekening met daarbij de specificatie dat er voorrijkosten moesten worden betaald á 35 euro, gevarengeld á 300 euro en een vervangen aardlekschakelaar á 795 euro. De bewoner vertrouwde het niet helemaal maar als deze niet zou betalen zou er een deurwaarder komen en beslag worden gelegd op de inboedel etc. Uiteindelijk ging de bewoner over tot betaling. Een gelijkende zaak vond plaats bij iemand die werkzaamheden liet uitvoeren aan zijn riolering.
Bel 1-1-2 bij een acute situatie
Wijkagenten zien dit soort situaties vaker voorbij komen. Het advies is dan ook om niet via internet klusjesmensen te zoeken of anders gericht te zoeken naar een lokaal bedrijf. Goedkoop blijkt in dit soort situaties helaas vaak duurkoop te zijn. Jan-Cees hoort ook veel terug dat oudere mensen niet snel 1-1-2 durven te bellen. “Vroeger waren er zelfs reclamecampagnes waarin werd gewaarschuwd dat je niet onnodig 1-1-2 moest bellen omdat er dan boetes konden worden gegeven. We willen mensen vragen als er een situatie zich voordoet, bijvoorbeeld een veel te hoge rekening door een klusjesman, en je vertrouwt het niet om dan altijd 1-1-2 te bellen. De meldkamer kan u vervolgens adviseren wat te doen en zo nodig komt de politie ter plaatse. De politie wordt liever een keer teveel dan een keer te weinig gebeld.”