Touringcar leerlingenvervoer opnieuw veel te laat
De touringcar die kinderen vanuit Woerden en Zegveld naar het speciaal onderwijs moet brengen, was woensdagochtend opnieuw veel te laat. Kinderen moesten daardoor dik drie kwartier wachten, laat vader Arco de Jong weten.
Maandag was de bus ook al een uur te laat. Vervoerder Willemsen de Koning noemde dat “een stom incident” en beloofde dat het niet meer zou gebeuren. Maar woensdagmorgen ging het dus weer mis. Nu is er volgens de vervoerder “een menselijke fout” gemaakt.
Arco de Jong stond woensdagochtend samen met zijn dochter Ayla netjes op tijd bij de halte in Woerden. De bus zou om 07.22 uur aankomen om haar naar haar school in Utrecht te brengen, maar op dat moment was nergens een touringcar te bekennen. “Dus ik belde Willemsen de Koning met de vraag: Wat is dit nou? Maandag gebeurde het ook al, nu weer. Dit kun je geen incident meer noemen.” Uiteindelijk kwam de bus pas om 08.10 uur.
Menselijke fout
Op de vraag hoe het opnieuw mis kon gaan, kreeg De Jong niet meteen antwoord. Na zijn telefoontje kregen hij en andere ouders wel een sms’je van de vervoerder dat de bus te laat was en dat ze gingen uitzoeken waardoor dat komt. “Maar dan sta je al bij de bushalte, in de regen. En je kan ook niet even naar huis, want dat is een kilometer van de bushalte vandaan.”
Een woordvoerder van Willemsen de Koning laat weten dat er woensdagmorgen een “menselijke fout” is gemaakt. “De desbetreffende chauffeur is naar een stalling gegaan waar de bus niet stond, met 45 minuten vertraging tot gevolg. Hiervoor kunnen we enkel onze excuses aanbieden.”
Bij Willemsen de Koning zelf balen ze ook van van het gedoe, aldus de woordvoerder. “Wij hadden écht gehoopt dat de meeste onrust inmiddels achter de rug was. In de eerste plaats voor de kinderen zelf en hun ouders.”
Vertrouwen
De vervoerder benadrukt verder dat er heel veel ritten wél goed gaan. “Inmiddels wordt 98 procent van de leerlingen naar school gebracht. Dit verloopt (nog) niet overal vlekkeloos, maar we hebben inzichtelijk waar nog problemen op te lossen zijn en zijn in dagelijks contact met de gemeenten, ouders en verzorgers om de huidige knelpunten op te lossen.”
Na het tweede incident in een week, heeft De Jong er nog maar weinig vertrouwen in dat het de komende dagen wel goed gaat. “Het vertrouwen zit écht onder het nulpunt. Wat je minimaal mag verwachten, is dat de bus gewoon op tijd vertrekt vanaf het beginpunt. Dan kan je altijd iets te laat zijn door drukte op de weg, maar dit is echt vervelend.”
Bovendien zorgt de onbetrouwbaarheid volgens De Jong voor veel stress bij kinderen én ouders. “Wij moeten dan opnieuw onze werkgevers bellen dat we later zijn. Je kan moeilijk van hen verwachten dat zij elke keer maar meeveren omdat het leerlingenvervoer niet komt opdagen.”
Vergeten kinderen
Niet alleen in de ochtenden ging er deze week het nodige mis rondom het leerlingenvervoer, vertelt Alice Steenbergen uit Harmelen. Ook bij het ophalen, gaat het fout. “Ze waren onze dochter Élin vergeten”, vertelt ze. Toen ze daar achter kwam, belde ze meteen de begeleider om te zeggen dat haar dochter nog op het schoolplein stond. De bus kon toen nog omkeren om haar in te laten stappen. “Maar uitleg hoe dat kon gebeuren, kreeg ik niet. Alleen dat ze had moeten instappen.”
Steenbergen hoeft zich voorlopig in ieder geval geen zorgen te maken over de problemen met de touringcar. Ze had nog contact met een paar van de vorige chauffeurs van Élin. Die gaven aan voor hetzelfde tarief te rijden als Willemsen de Koning hanteert. “Een andere moeder heeft toen een voorstel naar Willemsen de Koning gestuurd en die gingen daarmee akkoord.”
De kinderen uit Harmelen hoeven daardoor niet meer met de touringcar. Vanaf vandaag konden de kinderen uit Harmelen weer met een taxibusje naar school. “En die was keurig op tijd.”
Bron: RTV Utrecht
Foto: RTV Utrecht