
Langere wachttijden na stop tussentijdse toets
Rijscholen en -leerlingen zijn tegen het besluit van minister Barry Madlener (Infrastructuur) om te stoppen met de tussentijdse toets. Leerlingen gaan minder goed voorbereid het praktijkexamen in, moeten vaker een herexamen doen en het kost rij-instructeurs meer werk.
Je kan een tussentijdse toets het best vergelijken met een proeftoets op de middelbare school, vertelt eigenaar Dion Launspach van Rijschool 0348 in Woerden. “Het is niet verplicht om het te halen. Het is fijn om de spanning weg te kunnen halen met een tussentijdse toets.” Zijn leerlingen hebben allemaal wel een beeld van een gewoon rij-examen. “Maar ze weten niet hoe het er exact aan toegaat.”
Leerlingen kunnen bij de tussentijdse toets wennen aan de examensituatie en ze krijgen achteraf tips van de examinator. Als ze bijzondere verrichtingen zoals inparkeren goed uitvoeren, hoeven ze die niet meer op het echte praktijkexamen te doen.
Meer herexamens
Vorige week maakte minister Madlener bekend dat de tussentijdse toetsen bij het CBR vanaf april maximaal een jaar niet meer doorgaan. Het schrappen van de toetsen moet de wachttijden voor praktijkexamens terugdringen. Die zijn op sommige plekken opgelopen tot zes maanden.
Rijschoolhouder Launspach doet zelf al proefexamens met zijn leerlingen. Dan oefenen ze de route die ze vanaf het CBR maken als ze een officieel examen hebben. “Maar de spanning die je bij het CBR voelt, kan je in een lesauto moeilijk nabootsen.” Bij een proefexamen van Launspach zit hij zelf op de bijrijdersstoel, in plaats van een examinator.
“Ik denk dat het CBR plekken moet vrijmaken voor herexamens”, zegt Evert Herlaar, van Rijschool Zebra in Veenendaal. Hij is er dan ook niet van overtuigd dat dit de wachtrij gaat verkleinen. Hij verwacht dat de slagingspercentages van rijscholen door dit besluit “enorm zullen kelderen”. “Het is echt heel vervelend en wij zijn hier de dupe van.”
Ervaring opdoen
Levent Sahin van de Utrechtse rijschool Vlam staat er hetzelfde in. “De tussentijdse toets doen we voor de ervaring. Zonder die toets hou je alleen maar mensen over die het spannend vinden. Daardoor zullen ze eerder zakken dan slagen.”
Luuk Sterk uit Utrecht is al een tijd bezig met het halen van zijn rijexamen. Inmiddels heeft hij vijfentwintig rijlessen gehad, en na zeven keer heeft hij zijn theorie-examen gehaald. “Maar het examen plannen is echt de hel. Er zit een wachttijd van minstens vijf maanden op.”
Sterk denkt dat hij al wel klaar is voor zijn praktijkexamen, maar afrijden duurt nog wel even. “Het is nu een kwestie van wachten tot het examen ingepland is. En stel dat je daarna weer de mist in gaat? Dan weet je niet wanneer de volgende mogelijkheid is.”
Naast dat het vervelend is voor de leerlingen zelf, krijgen rijscholen ook meer werk. “Ik moet nu alles veranderen. Ik word hier niet vrolijk van”, zegt rijinstructeur Herlaar. Bijna al zijn klanten hebben een tussentijdse toets in hun lespakket zitten, maar die moet hij teleurstellen. Hij hoopt zijn leerlingen alsnog goed voorbereid op het examen te krijgen. “Ik ga normaal lesgeven zoals ik het altijd doe, maar ik ga wel meer met ze praten, ze meer geruststellen.”
Foto: © Dion Launspach
Bron: RTV Utrecht