Image for Nieuwe vervoerder, maar leerlingenvervoer blijft een puinhoop

Nieuwe vervoerder, maar leerlingenvervoer blijft een puinhoop

De problemen in het leerlingenvervoer blijven maar aanhouden. Dat blijkt uit een rondgang van RTV Utrecht langs ouders van wie de kinderen gebruik maken van vervoer naar speciaal onderwijs. Ook nu gemeenten een nieuwe vervoerder hebben aangenomen, moeten kinderen nog steeds lang wachten. Ze worden niet opgehaald en komen te laat op school. “Mijn zoon is er letterlijk ziek van.”

Connexxion nam het leerlingenvervoer (vervoer voor kwetsbare kinderen naar scholen voor speciaal onderwijs) per 1 januari over in onder andere Wijk bij Duurstede, Zeist en Utrechtse Heuvelrug. “Het verloopt alles behalve vlekkeloos”, zegt een moeder uit Wijk bij Duurstede, die liever anoniem blijft. Haar zoons kwamen elke dag veel te laat op school en de autorit duurde veel te lang. Daarom is ze op zoek naar andere oplossingen. “Het hakt er echt in en geeft veel stress, mijn zoon is er letterlijk ziek van.”

Begin dit schooljaar ging het al helemaal mis met het leerlingenvervoer in verschillende gemeenten in onze provincie. Kinderen werden niet of te laat opgehaald en ze stonden tevergeefs te wachten op een bus waardoor ouders zelf moesten rijden. Het contract met vervoerder Willemsen-De Koning liep tot de zomervakantie en het contract van Connexxion ging pas in vanaf januari 2025. In de tussentijd werd het vervoer door onderaannemers geregeld en dat liep niet goed, onder andere door een tekort aan chauffeurs.

Te laat op school

Ouders hadden de hoop dat het per 1 januari wél goed geregeld zou zijn. “Onvoorstelbaar. Ze hebben vanaf juni, juli 2024 de tijd gehad om alles te regelen”, zegt een moeder uit Amerongen, die niet met naam genoemd wil worden. Zij is deze week zelf haar kinderen gaan halen toen het busje veertig minuten vertraging had.

“Ik mag niet mee met de taxi”, kreeg Jacqueline Middelweerd uit Wijk bij Duurstede maandagmiddag van haar zoon Levi te horen. Hij stond bij zijn school in Amersfoort te wachten om naar huis gebracht te worden. “Hij kan niet mee, hij staat niet op de lijst”, zei de chauffeur tegen Jacqueline.

Ze stapte woest de auto in om Levi dan maar zelf op te halen. “Dit is niet oké. Niet alleen voor mijn zoon maar voor alle kwetsbare kinderen”, vertelt ze. “Zij staan al met 1-0 achter in de maatschappij en dan krijg je dit.”

Reactie Connexxion

Een woordvoerder van Connexxion laat weten de problemen te betreuren. “Juist bij deze kwetsbare doelgroep willen we dit liever voorkomen.” Toch zijn er de afgelopen week 50 klachten binnengekomen. “Elke klacht is er uiteraard één te veel.”

Volgens Connexxion komt dit omdat ze het vervoer hebben overgenomen. Opstartproblemen waren onvermijdelijk. Er zijn nieuwe onderaannemers ingezet, legt de woordvoerder uit. Dat was nodig vanwege een groot personeelstekort in de sector.

Bij Connexxion zijn werknemers hard aan het werk om te zorgen voor verbeteringen. “We hebben er vertrouwen in dat deze problemen in de komende dagen verholpen zullen zijn.”

Toch begrijpt Connexxion dat ouders er hopeloos van worden. “Om de huidige problematiek echt op te lossen, moet er een landelijk antwoord komen op de uitdagingen in het leerlingenvervoer. Het personeelstekort blijft voorlopig nog onze realiteit. Meerdere instanties hebben de politiek al opgeroepen om deze uitdagingen op te pakken. Wij kunnen dat als vervoerder niet alleen.”

‘Rommelig’

Een vader uit Driebergen laat weten dat zijn zoon ook twee keer te laat op school is gekomen. Op de terugweg werd hij naar huis gebracht in plaats van naar de BSO, wat de afspraak was. “Dat was wel even schrikken natuurlijk.”

Niet bij alle ouders gaat het mis. Bij Wim van Hussel uit Leersum ging het wel wat “rommelig” op de eerste dagen. Zijn vrouw heeft hun zoon een keer zelf gebracht omdat de bus te laat was. Ook geeft hij aan dat de app van Connexxion soms stoort. “Maar het is nog even afwachten hoe het verder gaat.”

Bij Jacqueline ging het tot de kerstvakantie juist wél goed. Haar zoon had toen met zes andere jongens uit de buurt een vaste rit met een vaste chauffeur. Samen met de andere ouders nam Jacqueline contact op met de vervoerder. Ze wilden die vaste chauffeur en de vaste rit behouden. “Eigenlijk was het een kant-en-klare route”, zegt Jacqueline.

Maar dat gebeurde niet. Levi werd dus een keer niet naar huis gebracht en kwam ook de hele week al meer dan een half uur te laat op school. “Mijn zoon wordt daar best wel onrustig van. Hij vraagt zich af: word ik nog wel naar huis gebracht?”

“Het is te zot voor woorden”, zegt Jacqueline. Ze heeft veel contact met andere ouders en hoopt dat Connexxion of de gemeente iets gaan veranderen. “Het is bijna om moedeloos van te worden. Maar ik laat niet los voordat ik iets voor elkaar heb.”

Foto © RTV Utrecht

Bron: RTV Utrecht

Het weer door Mees Weststrate

Bewolkt en regen

Niets nieuws maar wel vervelend het blijven dagen zonder zon en erg somber. Dat is ook vandaag het geval.

In de ochtend is het voornamelijk bewolkt. Er staat een zwakke zuidoostenwind bij een temperatuur van net boven het vriespunt.

In de middag en avond veel bewolking en perioden met regen. De zwakke wind draait naar het zuidwesten. De thermometer geeft 3°c aan.

In de nacht wisselend bewolkt en enkele buien. De wind kiest voor de westhoek en het koelt af naar 3°C.

Donderdag bewolkt weer en in de avond regen. De matige wind waait uit het zuidwesten. Het kwik loopt op naar 6°C.

Foto: VWK Later regen

Notificaties aanzetten Ja Nee