KNWU gaat burger-motorverkeersregelaars opleiden
De drie betrokken ministeries hebben de KNWU gevraagd om een opleiding te ontwikkelen om burgerverkeersregelaars op de motor veilig en gecertificeerd op pad te kunnen sturen. Op die manier hoeven organisaties in de toekomst minder vaak een beroep te doen op politie-inzet. Dat is niet alleen in 2025 erg urgent, omdat er vanwege de grote NAVO top in juni het hele jaar door weinig tot geen motoragenten beschikbaar zijn voor de beveiliging van wielerwedstrijden, maar ook in de verdere toekomst.
Omdat de politie-inzet niet alleen voor komend jaar, maar ook voor de jaren erna wordt ingekrompen, maakte de Tweede Kamer 215.000 euro vrij om ervoor te zorgen dat de wielersport zich kan inrichten op een toekomst met minder politiebegeleiding. Deze hele kwestie speelt al langer. Ook de KNWU is daar al een aantal jaren mee bezig. Al vanaf 2018 zijn er diverse pilots in gang gezet om te bekijken hoe burgermotorverkeersregelaars de rol van de politie in de praktijk konden opvangen.
Absoluut nodig
Regelaars zijn absoluut nodig, om te voorkomen dat gewoon wegverkeer tijdens een wielerkoers op het parkoers terecht komt. Dat kan voor levensgevaarlijke situaties zorgen. De beperking van de politie-inzet bezorgt de organisaties grote kopzorgen.
De organisatie van de Arno Wallaard Memorial geeft zichzelf tot 1 maart; als er dan nog geen duidelijkheid is gaat de wedstrijd met start en finish in Meerkerk komend jaar niet door.
Ook de organisatie van Veenendaal-Veenendaal is nog op zoek naar een oplossing.
Bron: RTV Utrecht
© Foto: Paul van den Dungen