
Deze buurtbus wordt gereden door vrijwilligers, maar daar is een steeds groter tekort aan
De twaalf buurtbusverenigingen in de provincie Utrecht staan bijna allemaal te springen om nieuwe chauffeurs. “Afgelopen jaar zijn twee van onze chauffeurs overleden en nu is mijn planner ook terminaal.”
Selma stapt in bij halte Voorlaan in het dorpje Noorden. De student moet naar Utrecht en de enige manier om daar te komen is met de buurtbus. Tenminste: als je geen auto hebt. Of ze weet dat deze bus door vrijwilligers wordt bestuurd? “Nee, daar had ik geen idee van!” Terwijl ze het achtpersoonsbusje bijna iedere dag pakt.
Gaten in roosters
Achter het stuur zit Jos Smit. Via dorpjes Woerdense Verlaat en Zegveld stuurt hij de bus tussen de weilanden door richting station Woerden. Hij rijdt al jaren op de bus, sinds hij met pensioen is. Hij vindt het heerlijk: “Onze rit door Kamerik en Kockengen is zo mooi, dat is echt genieten.”
Smit maakt ook de roosters voor de bus en dat is de laatste tijd lastig. Deze zomer hebben ze het nét gered. “Maar soms moet je mensen dan bijna smeken of ze extra willen rijden.” Dat zit hem niet lekker. Hij is bang dat mensen stoppen omdat ze het te veel vinden. Ondertussen stuurt Jos Smit de bus behendig over de smalle weggetjes in het polderlandschap. “Kijk, daar staat mijn geboortehuis!”
Door het tekort aan chauffeurs, kan de bus op zaterdag niet doorrijden naar Noorden. “Dat zouden we wel graag willen. Nu komt daar in het weekend helemaal geen bus.” Maar daarvoor heeft hij een stuk of acht extra vrijwilligers nodig.
Wat is een buurtbus?
Door de hele provincie rijden buurtbussen, vaak op plekken waar de normale bus is verdwenen. Buurtbusverenigingen hebben de taak op zich genomen om deze busjes te laten rijden. Bij zo’n vereniging zijn tientallen chauffeurs aangesloten. Zij rijden als vrijwilliger op de bus, die je met een gewoon rijbewijs mag besturen. Busmaatschappijen als Keolis of RRReis zorgen voor de busjes.
Chauffeurs vallen uit
Rob Plooy is coördinator van de buurtbussen van vervoersmaatschappij Keolis. Onder hem vallen zeven verenigingen, met negen bussen. Hij herkent het probleem. “Het speelt bij al onze verenigingen.”
Hoe het komt? Plooy: “De chauffeurs hebben niet het eeuwige leven.” Omdat de meeste chauffeurs 65+ zijn, is er regelmatig eentje langere tijd ziek. Er is sinds kort geen leeftijdsgrens meer voor chauffeurs. De oudste op lijn 524 is 84 jaar.
Hans de Winther van buurtbus 572 tussen Vathorst en Baarn, verloor afgelopen jaar twee chauffeurs aan kanker. “En nu is onze planner ook terminaal ziek. Maar hij heeft gezegd dat hij tot z’n laatste snik voor ons doorgaat.”
Jos Smit ziet ook dat ouderen vaker betaald werk doen. “Als ze weinig pensioen hebben bijvoorbeeld. Bij ons zijn er ook twee vrijwilligers weer betaald op de bus gaan rijden.” Want gewone busmaatschappijen zoeken ook hard naar chauffeurs.

Betaalde chauffeurs inhuren
Door het tekort aan vrijwilligers zijn er ook buurtbussen die deels met betaalde chauffeurs werken. Van de vier busjes die tussen Amersfoort en Soest rijden, rijdt er één met door Keolis betaalde krachten. En de bus tussen Vreeland en Weesp krijgt het rooster op zaterdag niet rond, dus dan rijdt een uitzendkracht.
De buurtbusvereniging van Spakenburg hief zich tijdens corona helemaal op. Plooy: “Dat was een relatief oud bestuur en die zagen het niet meer zitten.” Sindsdien rijden de twee bussen met betaalde krachten. Zou iedere chauffeur op deze bussen niet gewoon betaald moeten worden? Volgens Plooy zijn de lijnen niet rendabel voor busmaatschappijen en zouden ze anders helemaal niet rijden.
Werven
Rob Plooy wil de komende tijd een grote wervingsactie opzetten voor zijn buurtbussen. Maar wat de beste tactiek is, is nog niet duidelijk. Flyers werken in ieder geval niet. Hans de Winther liet er 30.000 drukken en kreeg geen enkele reactie. Plooy: “Via via is eigenlijk het beste. Of werven met een kraam op de markt, dat werkt soms ook wel.”
Als iedere chauffeur zijn partner zou overtuigen te komen rijden, is het probleem ook opgelost. Want bijna alle vrijwilligers op de buslijnen zijn man. Lisette Taillie, secretaris en chauffeur van lijn 526 tussen Uithoorn en Breukelen, kan het vrouwen van harte aanbevelen. “Ze zeggen tegen me dat het een mannending is. Wat een onzin! Het is hartstikke leuk en gezellig.”
© RTV Utrecht
Bron: RTV Utrecht