Dana Chin: Een jaar na de vuurwerkbom
Op 29 november 2023 werd Dana Chin rond twee uur ’s nachts ruw wakker van een harde knal. In eerste instantie dacht ze aan onweer, maar al snel bleek het een zware vuurwerkbom te zijn. De explosie veroorzaakte grote schade aan haar beautysalon, twee naastgelegen panden en een geparkeerde auto. RPL Woerden zocht Dana op en vroeg hoe zij terugkijkt op het afgelopen jaar.
“Mensen denken vaak: waar rook is, is vuur. Zal ik nog wel het vertrouwen van mijn klanten behouden? Misschien moet ik mijn beautysalon maar sluiten, dacht ik in eerste instantie,” vertelt Dana. Zo’n tweehonderd mensen namen de moeite om haar een bemoedigend kaartje te sturen. Dat heeft haar geholpen om het vertrouwen weer terug te krijgen. Nu, een jaar later, is de rook volledig opgetrokken, maar die tijd was wel nodig om alle gebeurtenissen een plaats te geven.
De Hulpdiensten
Die nacht konden Dana en haar buren pas na een uitgebreide controle van de hulpdiensten op brandveiligheid terug naar huis. Dat onderzoek duurde de hele nacht. “De volgende dag mochten we in principe gewoon weer werken. We hadden alles opgeruimd en een collega heeft toen nog gewoon gewerkt.”
Toch heeft de burgemeester later besloten om de salon drie weken te sluiten. “De aanleiding was een anoniem telefoontje waarin werd gedreigd dat een specifieke huurder moest vertrekken, anders zouden de daders terugkomen. Deze huurder heeft bovendien tegenover bepaalde mensen beweerd dat zij mede-eigenaar is van mijn bedrijf. De politie heeft in die drie weken onderzoek gedaan. Dat onderzoek wees uit dat die vuurwerkbom zeker niet op mij was gericht. Als dat nog een vraagteken zou zijn, had de burgemeester om veiligheidsredenen kunnen besluiten om mijn zaak zes maanden te sluiten. Gelukkig mochten we na drie weken weer open.”
Een vriendin van Dana kent het GRIP-systeem (Gecoördineerde Regionale Incidentbestrijdingsprocedure), dat in Nederland wordt gebruikt om bij incidenten of crises de coördinatie tussen hulpdiensten te verbeteren. Samen met haar vriendin heeft ze vastgesteld dat de hulpdiensten veel fouten hebben gemaakt. “Een buurmeisje is niet uit huis gehaald, terwijl haar ramen door de explosie ook waren beschadigd. Gelukkig was er niets aan de hand met haar, maar ze had ook kunnen zijn getroffen door glasscherven. We hebben zelf alle troep verwijderd. Iemand van de gemeente had alles moeten controleren, maar dat is niet gebeurd. Kortom, we hebben heel veel zelf opgelost. De burgemeester heeft toegegeven dat er fouten zijn gemaakt. Hij heeft hiervoor excuses aangeboden en ik heb een bos bloemen gekregen.”
De Pers
Dana vond het erg vervelend dat er direct een camera op haar werd gericht en een microfoon onder haar neus werd geduwd. “Ik zag er verslagen uit en wilde zo niet in beeld komen. Er was een meneer die bleef maar pushen en hij had geen begrip voor mijn emotionele toestand van dat moment. Ik moest zoveel dingen regelen, zoals klanten afbellen en de rotzooi opruimen. Ik leefde nog een beetje in angst, omdat ik niet wist waar het vandaan kwam. Journalisten moeten begrijpen dat je na zo’n gebeurtenis eerst tot jezelf moet komen, voordat je met de pers kan praten. Later op de dag kwam SBS6, die kon ik toen wel rustig te woord staan.”
In persberichten werd de suggestie gewekt dat Dana de persoon was die in een verkeerd wereldje zat, terwijl bij de politie al bekend was dat het doelwit een huurder van haar was. “Gelukkig heeft een krant toen de moeite genomen om nog een stuk over mij te schrijven waarin ze die misvatting hebben rechtgezet.”
Vertrouwen
De gebeurtenis heeft geen nadelige invloed gehad op haar klantenkring vertelt Dana: “Klanten zijn niet weggebleven en er waren geen mensen die niet meer durfden te komen. Ik heb juist meer leuke nieuwe klanten erbij gekregen. Die stuurden een e-mail die vaak begon met ‘heel vervelend wat jou is overkomen’ en daarna werd aangegeven dat ze hadden gezien dat ze in mijn salon terecht kunnen voor bepaalde behandelingen.”
Dana werkt graag samen met andere ondernemers onder één dak. “Toen dit pand drie jaar geleden vrijkwam, startte ik mijn eigen beautysalon met verschillende behandelingsruimtes die andere ondernemers kunnen huren. Als je samen met andere ondernemers onder één dak werkt, kun je elkaar versterken. En je kunt je klanten verschillende disciplines aanbieden op het gebied van schoonheid en gezondheid.” Daar staat ze nog steeds achter, maar het aantrekken van nieuwe huurders is voor haar wel in een ander daglicht komen te staan.
Hoe toets je de betrouwbaarheid van een potentiële huurder? “Dat is wel lastig, want tegenwoordig kunnen mensen veel vervalsen, bleek achteraf. Ik ga nu wel een Verklaring omtrent gedrag (VOG) vragen. Sowieso vraag ik altijd referenties op bij voorgaande bedrijven, maar uit de praktijk blijkt dat ook die niet altijd betrouwbaar zijn. Het is heel lastig om de betrouwbaarheid van een ondernemer te verifiëren. Daarom maak ik een zorgvuldige keuze bij het toelaten van huurders. Als mijn onderzoek aantoont dat een ondernemer betrouwbaar is, speelt mijn persoonlijke gevoel uiteindelijk de doorslaggevende rol.”
De vuurwerkbom bezorgde Dana de grootste schrik van haar leven: “Wie heeft dit gedaan? Daar gaat mijn salon, dacht ik. De gevel lag eruit en binnen was er enorme schade. Hoe gaan we dit ooit weer opbouwen? Gelukkig ben ik niet iemand die bij de pakken neerzit. Natuurlijk was ik emotioneel, maar ik ben van aanpakken. Ik dacht toen: we moeten gewoon doorgaan, we moeten alles opruimen, alles moet er weer goed uit zien.” En dat is gelukt!
Het inspirerende verhaal van Dana Chin laat zien hoe veerkracht en doorzettingsvermogen kunnen helpen bij tegenslagen. Dit is het begin van onze serie ‘Hoe gaat het met …’, waarin mensen openhartig hun bijzondere verhaal delen. Volg ons om meer van deze verhalen te ontdekken.
Foto’s: Koen Laureij en Maya Thieme