Wijk Mobiliteit
Mobiliteit is een actueel hot onderwerp. In 2021 heeft de gemeenteraad het Verkeerscirculatieplan (VCP) voor heel Gouda vastgesteld. Actueel daarin bijvoorbeeld emissie vrije zones, betaald parkeren, voetgangersgebieden, meer groen, minder auto en nog veel meer wensen. Een belangrijk onderdeel van het VCP zijn de wijkmobiliteitsplannen. Er zijn in Gouda 14 wijken. In de wijk Ouwe Gouwe kregen wij een uitnodiging om maandagavond 24 november onze wensen kenbaar te maken aan het aanwezige mobiliteitsteam van de gemeente. In de discussies met en wensen van de bewoners werd de indruk gewekt dat de reeds genomen besluiten in het VCP niet meer teruggedraaid zouden worden. Zoals het voorgenomen eenrichtingsverkeer van de Bodegraafsestraatweg, Thorbeckelaan, Statensingel. Daar was niet iedereen blij mee. Wat wordt er nu gedaan aan de dagelijkse ochtend en avond drukte op de Graaf Florisweg, Zwarteweg, Joubertstraat als ontsluiting naar en van de Krimpenerwaard? Dagelijkse lange files met kwalijke uitstoot voor o.a de Graaf Jan van Nassauschool. Deze files zijn slechter voor het milieu en gezondheid dan de toekomstige emissie vrije zone in het centrum. De ontsluiting Krimpenerwaard zou moeten zijn de Breevaartbrug/Goudse Houtsingel. En dan hebben we het nog niet over het gedrag van sommige verkeersdeelnemers. Hoe gaan we de regels handhaven. Kortom in Wijk Ouwe Gouwe spelen cruciale vraagstukken op het gebied van mobiliteit die onbeantwoord blijven. Wel een groot compliment voor het aanwezige mobiliteitsteam van de gemeente. Zij stonden iedereen vriendelijk te woord en alle wensen werden met post-its op de kaart geplakt. Ik kijk uit naar de uitvoering van deze post-its.
Victor Kammeraat
Gepubliceerd in het Kontakt de Goudse Post 4 december